Μορφές και διάλογοι. Αρχαία αγγειογραφία και σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες

30 Οκτ 2017 - 15 Ιαν 2018

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης με χαρά φιλοξενεί την έκθεση Μορφές και Διάλογοι. Αρχαία αγγειογραφία και σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες του Ισπανού καλλιτέχνη Miguel Ángel Vázguez Vera.

Ο Vera είναι ένας σύγχρονος ζωγράφος, που αναγνωρίζει τη δυναμική της αρχαίας ελληνικής τέχνης και εκμεταλλεύεται στο έργο του τη δυνατότητα της ελληνικής αγγειογραφίας να αποτελέσει μία κοινή συμβολική γλώσσα επικοινωνίας για τον σύγχρονο άνθρωπο.

Η διάρθρωση της έκθεσης σε τρεις θεματικές ενότητες σκιαγραφεί τη διαλεκτική που αναπτύχθηκε ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τη «μούσα» του: τη μελανόμορφη, ερυθρόμορφη και λευκού βάθους αγγειογραφία των αρχαϊκών και κλασικών χρόνων.

Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται πενήντα ένα σχέδιά του, που αναπαράγουν τις παραστάσεις ισάριθμων αρχαίων αγγείων της συλλογής του ΑΜΘ. Για να επιτύχει την πιστή απόδοσή τους «κλείδωσε» με τον φωτογραφικό του φακό σε αλλεπάλληλες, διαδοχικές λήψεις τις παραστάσεις πενήντα ενός αγγείων της συλλογής του ΑΜΘ και με τη μαθηματικά υπολογισμένη συνένωση των λήψεων αποτύπωσε με ακρίβεια τις απεικονιζόμενες σκηνές. Τα σχέδια συνοδεύουν είκοσι αρχαία αγγεία.

Τα τρία αναδιπλούμενα βιβλία ζωγραφικών σχεδίων της δεύτερης ενότητας αποτελούν τη σπουδή της μορφής, όπως απεικονίζεται στα αρχαία αγγεία, και λειτουργούν ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην αρχαία μορφή και τη σύγχρονη απόδοσή της. Από αυτά το ένα αναπαράγει πιστά μέρη μορφών από τα αγγεία του ΑΜΘ, ενώ τα άλλα δύο δανείζονται μορφές από γνωστά αγγεία που εκτίθενται σε μεγάλα μουσεία του εξωτερικού.

Ο τρόπος που ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τις μορφές της αρχαίας ελληνικής αγγειογραφίας, ο τρόπος που τις φαντάστηκε και τις ενσωμάτωσε στους κόλπους της σύγχρονης κοινωνίας, φαίνεται κυρίως μέσα από τις εξήντα μία πρωτότυπες δημιουργίες του, που συνθέτουν την τρίτη θεματική ενότητα της έκθεσης. Σκηνές χαλάρωσης, παιχνιδιού, διασκέδασης αλλά και κοινωνικού προβληματισμού ξετυλίγονται μέσα σε μία χρωματική και σχηματική ποικιλία, σε ένα πάντρεμα του αρχαίου με το σύγχρονο, του παραδοσιακού με το μοντέρνο, του ενιαίου ζωγραφικού βάθους με το τυποποιημένο, κατακερματισμένο σχέδιο.